Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Stav zdravotnictví v Praze očima ředitele ZZS

Pohybuji se v pražském zdravotnictví už skoro 30 let. Začínal jsem jako student střední zdravotnické školy a poznával laboratoře pražských fakultních nemocnic. O prázdninách jsem kromě jiného brigádně uklízel lůžková oddělení klinik. V nultém ročníku jsem jako zřízenec poznal kliniku popálenin se vším všudy. Po nástupu na fakultu jsem se také zařadil mezi pražské záchranáře, což byla pro seznámení se s pražským zdravotnictvím ta nejlepší škola.

Saniťák totiž navštíví a projde každé zdravotnické zařízení, pozná tisíce zdravotníků i ostatní profese. Během studia jsem musel společně s kolegy také stážovat a brigádničit na různých klinikách, kde jsem poznal detailně všechny obory a pracoviště i zdravotníky a lékaře.

Tehdejší mladí a začínající sekundáři jsou dnes přednosty a profesory klinik. Po promoci jsem pracoval v několika nemocnicích a stážoval na klinikách. Postupy a medicína se od té doby hodně změnily, používá se jednorázový materiál a mnoho nových metod i přístrojů.

Máme zde i některá rekonstruovaná oddělení a nové kliniky nebo dokonce celé nemocnice. Na druhou stranu některé malé zanikly nebo se transformovaly. Mohlo by se nyní zdát, že je vše v pořádku a není důvod k zamyšlení. Opak je pravdou.

Díky kamarádům a spolužákům, ale i svému krátkému působení u firmy, kde jsem zastupoval zahraniční dodavatele, jsem mohl poznat zdravotnictví v jiných částech ČR i v zahraničí, ale také z té druhé strany.

Po ukončení práce v nemocnici jsem se vrátil na pražskou záchranku. Z počátku jsem se snažil udržet kontakt se svým oborem – chirurgií a docházel sloužit na centrální příjem.

Také jsem jakožto nadšený mladý záchranář létal na letecké záchranné službě. Po několika letech a jistém kousku deziluze mě však nadšení přešlo. Pomohli k tomu tehdy i někteří novodobí manažeři zdravotnictví, kteří nejen mě zklamali.

Usadil jsem se na záchrance jako výjezdový lékař a přál si už jen pohodu. Nestalo se, protože problémy pražského zdravotnictví se stupňovaly a situace na záchrance taktéž.

Protože jsem už rok studoval nástavbové veřejné zdravotnictví a získal solidní přehled o situaci a možnostech od zkušených matadorů, kteří nám přednášeli, vrhnul jsem se po hlavě do ředitelské funkce s cílem odstranit nedostatky a změnit neutěšenou situaci. Protože jsem jako jediný z 19 uchazečů dostal důvěru, nechtěl jsem na radnici nikoho zklamat.

Nepředpokládal jsem, že budu mít hned od počátku nepřátele, kteří na mě útočí do dnes. Proto a i přesto se s klidem i hrdostí ohlížím za sebe, protože společně s představiteli města a se svým týmem se nám podařilo pražskou záchranku a přednemocniční péči v Praze skutečně povznést na světovou úroveň.

A co se událo za tu dobu v pražském zdravotnictví? Výrazně se zlepšila situace ve všech parametrech. Kvalita i kvantita. Nové vybavení i nové pavilony. Problémy s předáváním pacientů se sice zmírnili, ale přesto se někde občas vyskytují.

Návaznost nemocniční péče na přednemocniční v Praze totiž stále pokulhává. Je nepřijatelné, aby v dnešní době, kdy každý krajský špitál i ostatní mimopražské fakultní nemocnice mají centrální nebo urgentní příjem s přímou návazností na heliport s nonstop provozem, záchranáři v Praze stále předávají pacienty na cca 250 místech, převážně starých ambulancích většiny příjmových nemocnic.

V současné době máme k dispozici pouze 1 heliport s přímou návazností na urgentní příjem a jen 1 centrální příjem ve dvou velkých nemocnicích. Ostatní místa pro přistání nejsou až na 2 případy právoplatným heliportem. Nejvíce problémů, které zaznamenáváme, také vidím v komunikaci a spolupráci i ochotě zdravotníků, ale i pacientů a jejich okolí.

Autor: Zdeněk Schwarz | pondělí 4.6.2007 16:26 | karma článku: 12,94 | přečteno: 944x
  • Další články autora

Zdeněk Schwarz

(Ne)zachráněný život – 2.díl

Už se nesetkávám se zachráněnými, ale s těmi, kterým již nebylo pomoci, a zemřeli. Před devíti lety jsem psal o zachráněném chlapci, kterého tehdy zachytil ve fotografii u nás občas fotografující dnes již profesionální fotograf.

2.3.2016 v 10:00 | Karma: 15,01 | Přečteno: 678x | Diskuse| Ostatní

Zdeněk Schwarz

Pražské špitály – 2. díl

V březnu 2007odvolal ministr Julínek ředitele Fakultní Thomayerovi nemocnice a ředitele Fakultní nemocnice Královské Vinohrady, aby v květnu jmenoval nové. Dnes už oba ředitelé ve svých funkcích nejsou. Nic se ale nezměnilo.

1.3.2016 v 10:00 | Karma: 11,56 | Přečteno: 472x | Diskuse| Ostatní

Zdeněk Schwarz

Málo lékařů – 2. díl

Život je krátký a letí jak tryskáč, zvláště po čtyřicítce... A se stoupajícím věkem všichni vč. lékařů a politiků potřebují dříve nebo později lékaře. Těch co ne, je, věřte, hodně málo.

29.2.2016 v 9:00 | Karma: 13,98 | Přečteno: 482x | Diskuse| Ostatní

Zdeněk Schwarz

Zapomeňte na hypermarkety, nakupujte přes Internet! – 2.díl

Hypermarket je podle mého názoru negativní forma života civilizace, která ovlivňuje lidi mnohými neduhy. Má dopad na naše zdraví, výchovu dětí, lidskou psychiku, mezilidské vztahy, obchod, finance, sociální oblast i celkové vnímán

28.2.2016 v 9:00 | Karma: 11,74 | Přečteno: 575x | Diskuse| Ostatní

Zdeněk Schwarz

Asiaté v Praze - 2. díl

Po devíti letech, kdy jsem psal o soužití s Asiaty, se k tématu vracím. Téma se za tu dobu rozvinulo a posunulo dále. Mám pocit, že už není tolik středem zájmu, protože nás ohrožují zcela jinénárody z jiných kontinentů.

27.2.2016 v 9:00 | Karma: 15,28 | Přečteno: 701x | Diskuse| Ostatní
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město

24. dubna 2024  11:40,  aktualizováno  15:50

Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...

Izrael zaslal Hamásu reakci na postoj k ukončení války, hnutí žádalo příměří

27. dubna 2024  7:07,  aktualizováno  19:19

Palestinské hnutí Hamás uvedlo, že v sobotu dostalo od Izraele oficiální odpověď, která se týká...

Hamás zveřejnil video Američana a Izraelce unesených v říjnu loňského roku

27. dubna 2024  19:18

Palestinské hnutí Hamás v sobotu zveřejnilo video zachycující dva z rukojmích, které uneslo při...

OBRAZEM: Při stavbě metra prorazili sklep. Radost měli i archeologové

27. dubna 2024  19:06

9. května uplyne padesát let od zahájení provozu pražského metra. Na spuštění nevzpomínají jen...

Situace na frontě se zhoršuje, řekl šéf ukrajinské armády. Rusko postoupilo

27. dubna 2024  17:50

Sledujeme online Operační i strategická situace ukrajinských vojsk na frontě se má sklon zhoršovat. Velitel...

Nespí vaše dítě? Přečtěte si, jak nespavost vyřešit
Nespí vaše dítě? Přečtěte si, jak nespavost vyřešit

Nespavost a problémy se spánkem se v různé míře objevují až u 30 % dětí. Mohou se projevovat častým buzením, problémy s usínáním, brzkým vstáváním...

  • Počet článků 128
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 2235x
bývalý ředitel a lékař Zdravotnické záchranné služby h.m. Prahy, bývalý nezávislý Senátor - volební obvod č.27, nyní koroner hl. m. Prahy