Zákon o ZZS a jeho základní chyby
easweb
Hodně konfliktní a diskutované téma návrhu je dojezdová doba. V mnoha zemích není doba pro dojezd ZZS stanovena vůbec. V některých je to do 30 minut a jinde třeba i do 10 minut. U nás máme nyní vyhláškou stanoven limit do 15 minut od zavolání na linku 155 do příjezdu sanity na místo. Vždy je pamatováno na situace hodné zvláštního zřetele, tzn. např. sněhovou kalamitu, náledí, dopravní zácpu nebo poruchu sanitky apod., tj. objektivní příčiny zdržení přijíždějící sanitky.
Reformní zákon o ZZS přišel se zcela ojedinělou a ve světě neznámou novinkou, že limit bude v rozpětí 5 – 20 minut a toto rozpětí bude vztaženo na oblast podle její hustoty osídlení. Z lidského i odborného hlediska to však nelze považovat za rozumné, ale spíše za nevhodné. Není možné počítat s tím, že někteří lidé budou mít dojezd 20 minut jen proto, že bydlí v méně osídlené lokalitě a naopak, že lidé žijící v husté zástavbě budou mít výhody v podobě dojezdu do 5 minut. Tato neúměrná a nereálná doba 5 minut byla naštěstí pod tíhou odborných argumentů z návrhu odstraněna. V současné době tak máme navržen limit v rozmezí 10 – 20 minut. Proč ale nejsou stejné parametry rovnocenné na území všech krajů? Proč v Praze je opět situace jiná, pro Prahu nevýhodná? MZ nechce brát v potaz specifika Prahy, ale samo je používá při tvorbě zákona o ZZS.
Čas se počítá od předání informace ze zdravotnického operačního střediska, tzn. kdy jej dispečerka předá posádce, a posádka musí vyjet do 2 min od převzetí, tj. v případě Prahy je to nejspíše v momentě, kdy přijde posádce na pager informace o výzvě (k výjezdu). Zákon totiž neřeší jakou formou a kde má posádka výzvu k výjezdu přijmout. Pominu-li tento problém, tak zde máme ještě další komplikaci. Výkladem navrženého textu zákona totiž nemáme 10 minut, ale bez těch 2 minut na aktivaci posádky vlastně pouhých 8 minut. Mám z toho teda pocit, že autoři návrhu asi neumí ani sčítat a odčítat.
Dalším probléme je rozdělení na území a pro ně stanovené limity podle hustoty osídlení. Území Hlavního města Prahy má mnoho specifik, na které neustále upozorňuji jak MZ, tak kolegy z ostatních ZZS. Marně, ten kdo v Praze nežije a na pražské záchrance nikdy nepracoval, to asi nemůže nikdy pochopit. Stejně jako oni nechápou naše specifika, tak zase na pražské záchrance nechápeme, proč pro Prahu platí zmíněný limit 10 minut (vlastně jen 8 minut!) jako pro celý kraj? Proč musíme např. do Hájku, což je obec s cca 400 lidmi na okraji Prahy, dojet stejně rychle jako třeba na Václavské náměstí? Přitom ZZS středočeského kraje v sousední Praze - venkov do vedlejší obce Stupice, která je jen o cca 600 m dále, ale za hranicí Prahy, má na dojezd 20 minut. Z jakého důvodu je zde rozdíl 12 minut? Opakovaně jsme za Prahu navrhovali, aby časové limity, na kterých MZ trvalo, byly v Praze podle katastrů. Nevím, proč se tak nestalo. Praha to má jako jediná pro "celý kraj". Proč je Praha diskriminována vůči ostatním krajům, kde časový limit není platný pro celý kraj.
Podle našich odhadů tak Praha potřebuje o 100% více posádek ve směně, abychom byli schopni splnit takto přísně a ve světě ojediněle nastavené limity dojezdu. To však také znamená, že bychom potřebovali nejen více posádek a tím zaměstnanců a vybavení (sanitek a přístrojů), ale také více výjezdových stanovišť, na kterých by posádky byly umístěny. Kde na to má Praha vzít peníze, už MZ neřeší a jím nastavené nové reformní parametry financování stačit na takový nutný nárůst kapacit ZZS HMP rozhodně nebudou.
Proč nebyl akceptován náš návrh, vycházející ze zahraničních zkušeností, aby dostupnost ZZS byla stanovena v zákoně stejně, jako je doposud ve vyhlášce nebo aby se diferencovala podle charakteru onemocnění nebo-li závažnosti tísňové výzvy. Jistě i laik pochopí, že není potřeba spěchat a riskovat, aby posádka ZZS HMP byla na místě do 8 minut na celém území Prahy, když jinde v ČR je limit až do 20 minut nebo aby posádka spěchala stejně rychle např. k nevolnosti trvající několik hodin (zcela běžná situace) jako k bezvědomí nebo závažné život ohrožující komplikaci.
Jde nám přeci o pacienty a o fungující systém, nikoliv o závody s časem.
Zdeněk Schwarz
(Ne)zachráněný život – 2.díl
Už se nesetkávám se zachráněnými, ale s těmi, kterým již nebylo pomoci, a zemřeli. Před devíti lety jsem psal o zachráněném chlapci, kterého tehdy zachytil ve fotografii u nás občas fotografující dnes již profesionální fotograf.
Zdeněk Schwarz
Pražské špitály – 2. díl
V březnu 2007odvolal ministr Julínek ředitele Fakultní Thomayerovi nemocnice a ředitele Fakultní nemocnice Královské Vinohrady, aby v květnu jmenoval nové. Dnes už oba ředitelé ve svých funkcích nejsou. Nic se ale nezměnilo.
Zdeněk Schwarz
Málo lékařů – 2. díl
Život je krátký a letí jak tryskáč, zvláště po čtyřicítce... A se stoupajícím věkem všichni vč. lékařů a politiků potřebují dříve nebo později lékaře. Těch co ne, je, věřte, hodně málo.
Zdeněk Schwarz
Zapomeňte na hypermarkety, nakupujte přes Internet! – 2.díl
Hypermarket je podle mého názoru negativní forma života civilizace, která ovlivňuje lidi mnohými neduhy. Má dopad na naše zdraví, výchovu dětí, lidskou psychiku, mezilidské vztahy, obchod, finance, sociální oblast i celkové vnímán
Zdeněk Schwarz
Asiaté v Praze - 2. díl
Po devíti letech, kdy jsem psal o soužití s Asiaty, se k tématu vracím. Téma se za tu dobu rozvinulo a posunulo dále. Mám pocit, že už není tolik středem zájmu, protože nás ohrožují zcela jinénárody z jiných kontinentů.
Zdeněk Schwarz
Převrácené vyvážení odpadků v Praze – 2.díl
Než jsem začal psát blog, vycházely mé sloupky v MF DNES. Již v březnu 2007 jsem psal své poznatky o vyvážení odpadu v metropoli. Po 9 letech se k tématu vracím... S podivem se nic nezměnilo, spíše zhoršilo.
Zdeněk Schwarz
Odposlechy přes mobilní telefon nás obnažují – 2.díl
Za necelých 9 let jsme se v oblasti mobilních telefonů a technologií obecně posunuli výrazně kupředu.
Zdeněk Schwarz
Stav zdravotnictví v Praze očima (bývalého) ředitele ZZS – 2. díl
http://schwarz.blog.idnes.cz/c/3548/Stav-zdravotnictvi-v-Praze-ocima-reditele-ZZS.html Rozhodně tu nemáme žádný zázrak a v ostatních krajích mají krásné nemocnice s moderní logistikou... To si naše odborné kapacity nezaslouží.
Zdeněk Schwarz
Jak fungují odbory u nás? – 2. díl
http://schwarz.blog.idnes.cz/c/3550/Jak-funguji-odbory-u-nas.html Po 9 letech můžeme hodnotit situaci i práci odpovědných politiků...vč. odborářů.
Zdeněk Schwarz
Tramvaje versus sanitky – 2. díl po téměř 9 letech
http://schwarz.blog.idnes.cz/c/3370/Tramvaje-versus-sanitky.html (1. díl) Předpokládal jsem, že jakýkoliv můj návrat a v kteroukoliv dobu, bude některými čtenáři negativně hodnocen, takže se takovým reakcím nedivím.
Zdeněk Schwarz
Blog.idnes restart
V květnu 2007 jsem vstoupil na tuto platformu jako aktivní bloger. Nikdy jsem nebyl psavec a literát, ale tehdy jsem byl osloven s prosbou, zda bych nepřispěl a nezačal psát blogy, které začínaly vstupovat do života internetu...
Zdeněk Schwarz
Odrazky
Mnozí jste si jistě všimli různobarevných odrazových "bodů" - hrbolků z tvrdého bílého nebo jinak barevného plastu umístěných na silnicích, zejména na rychlostních komunikacích. Odrazové plochy jsou převážně bílé umístěné uprostřed dálnice mezi bílými pruhy, ale vídáme i např. modré na nadjezdech podél krajů a nebo červené a zelené v tunelech nebo i oranžové na specifických místech. Proč?
Zdeněk Schwarz
Pyrrhovo vítězství
Vláda schválila návrh zákona o ZZS. Stanovisko k tomuto návrhu jsem uvedl v předchozím blogu. Nyní jsem obdržel materiály, které podrobně informují o situaci a musím opět reagovat. Nevím sice, zda to co je v materiálech vše uvedené bylo také vládou schválené a nebo něco z požadavků neprošlo, ale pokud ano, tak můžeme křičet: HURÁ! Teda můžeme možná křičet a již někteří zaměstnanci ZZS křičí, ale říkám si ALE! Proč?
Zdeněk Schwarz
Zákon o ZZS
ZZS = Zdravotnická záchranná služba se v ČR od nepaměti rodí a mění nebo zdokonaluje pouze díky nadšení jejich zaměstnanců, tj. lidí, kteří záchranku dělají a kteří jsou jejím základním stavebním kamenem. Vývoj provázejí objevy záchranářů, řidičů i lékařů, kteří našli odvahu jít zachraňovat na ulici, do terénu a přímo k pacientovi do jeho prostředí. Takto vznikaly první sanitní vozy z normálních civilních nebo nákladních aut, přístroje i záchranné postupy a léčebné metody nebo pomůcky potřebné pro práci mimo zdravotnická zařízení. Stejně tak vznikaly právní normy, které limitují činnost ZZS. Současná situace není růžová a mě nutí napsat tento blog.
Zdeněk Schwarz
Jak má vypadat záchranář a lékař ZZS?
Delší dobu přemýšlím o tom, jak vlastně má vypadat záchranář nebo lékař zdravotnické záchranné služby. Když jsem pracoval v nemocnici nebo potom na záchrance, tak jsem některé lidi iritoval dlouhými vlasy a mladickou vizáží. Přiznávám, že již v dětství jsem dlouhými vlasy provokoval, protože tehdejší režim svými tendenčními negativní názory vyžadoval ostříhané hlavy. Dnes mě vždy svým vzhledem pobaví zastupitel za KSČM, který má dlouhé vlasy do culíku, protože by si to za komančů nemohl dovolit a měl by problém. Po světě jsem viděl velmi bohaté spektrum různých vizáží záchranářů i lékařů záchranných služeb nebo koneckonců i ostatních složek IZS, protože v některých zemích jsou záchranáři (záchranka obecně) součástí hasičů. Všímal jsem si ale i policistů nebo metropolitních policistů – obdoba našich městských a obecních strážníků.
Zdeněk Schwarz
Vozíčkářem v Praze
V rámci senátní kandidatury jsem byl požádán koordinátorem dobrovolníků Erikem Čiperou, abych cestoval do práce na invalidním vozíku a MHD. Jelikož mám k problematice invalidů vozíčkářů vzhledem ke své profesi blízko, nabídku jsem ihned přijal. Jako lékař jsem se setkal s mnoha lidskými osudy, kdy byl nenadále někdo posazen navždy na invalidní vozík.
Zdeněk Schwarz
Bedřich Smetana nebyl žádný syfilitik!
Historie obsahuje mnoho omylů a chyb. Během mého života jsem už zaznamenal několik omylů dějin, které se napravovaly a vyvracely. Jedním z velkých omylů je i tvrzení, že Bedřich Smetana onemocněl syfilidou a jednou z velkých chyb je, že doposud nebyla tato nepravdivá informace poškozující našeho českého velikána, odstraněna z učebnic, encyklopedií a internetu.
Zdeněk Schwarz
Letní prázdniny jinak
V záplavě negativních informací a sledování různých politických či osobních kauz se objevila jedna důležitá i zajímavá informace, která si zaslouží i mou pozornost zde na blogu, který má docela slušnou sledovanost a ohlas. Je tím kladné hodnocení letních prázdnin v Praze z pohledu statistik záchranné služby. Uvedu několik informací, které jistě většinu z nás potěší.
Zdeněk Schwarz
Záchranka versus dopravní zdravotní služba
Dnes jsem opět zažil jednu situaci, která mě nutí napsat blog. Opět je to téma z mé praxe. Volající mě už dnes nevytočil ani nenaštval, ale určitě ve mně vytvořil údiv. Protože se jedná o dle mého názoru zajímavý poznatek, chci se s Vámi o něj podělit a může Vám možná i někdy pomoci.
Zdeněk Schwarz
Osobnost - záchranář
Minulý týden jsem měl možnost poznat jednu pozoruhodnou osobnost mezi záchranáři. Je jím pan William F. Armstrong z Arlingtonu ve státě Massachusetts v USA. Tento skutečně ojedinělý člověk letos oslavil obdivuhodných 83 let. Jeho záchranářská historie začala po návratu z války před 62 roky. Tehdy jakožto mladý bývalý voják při jízdě autem se ocitl nečekaně u dopravní nehody a pomohl zraněnému řidiči. Při návratu o celé události přemýšlel a napadlo ho, že záchranářství by mohlo být dobré zaměstnání.
předchozí | 1 2 3 4 5 6 7 | další |
- Počet článků 128
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 2235x