Odrazky

Mnozí jste si jistě všimli různobarevných odrazových "bodů" - hrbolků z tvrdého bílého nebo jinak barevného plastu umístěných na silnicích, zejména na rychlostních komunikacích. Odrazové plochy jsou převážně bílé umístěné uprostřed dálnice mezi bílými pruhy, ale vídáme i např. modré na nadjezdech podél krajů a nebo červené a zelené v tunelech nebo i oranžové na specifických místech. Proč?

silniení "knoflíky"web

Hlavním důvodem bude nejspíše bezpečnost účastníků silničního provozu, kteří lépe vidí jízdní pruhy a vozovku. Mnohokráte jsem si všiml, že odrazové proužky na bílých plastových hrbolcích chybí nebo jsou znečištěné nebo jiným způsobem znehodnocené, takže jejich funkčnost je snížena nebo úplně zničena. Také jsem si všiml, že některé "body" na silnicích již zmizely. V pneuservisu jsem několikrát slyšel, že to je typické zničení - proražení pneumatiky, které způsobují odtržené odrazkové hrbolky na silnicích a že pneumatika je již tak poškozená, že nelze opravit a nutno koupit novou.

Vždy jsem si myslel, že takovéto bezpečnostní prvky mají původ v předpisech EU a po našem angažování v tomto společenství je musíme instalovat na silnice také. Nejspíše nikoliv, protože jinak nemohu pochopit, proč jinde nejsou. Projel jsem téměř celou Evropu a opakovaně navštívil Spojené státy, ale nikde jinde než v ČR jsem tyto odrazky na vozovce neviděl. Upozorňuji, že myslím pouze ty umístěné mezi bílými čárami označující jízdní pruhy, nikoliv např. odrazky u rizikových míst, jako např. přechod pro chodce nebo zužující pruhy apod. Zde tyto bezpečnostní prvky mají jistě své opodstatnění, které nejen v Praze se stále více rozšiřují a dokonce nahrazují i diodovými blikajícími "hrbolky" při průchodu chodců.

Napadla mě polemika, proč vlastně tyto hrbolky na silnicích u nás máme, když ze všech stran slyšíme, že nejsou peníze na to či ono, že máme nejdražší kilometr dálnice, že nemáme prostředky na rozšíření dálnice D1, která dávno nestačí svou kapacitou nebo na výstavbu další tranzitní dálniční spojky mezi západní a východní hranicí republiky, o které se uvažuje desítky let, že nemáme prostředky na opravy silnic, které připomínají spíše tankodrom a ničí podvozky aut i zvyšují náklady na dopravu obecně nebo nemáme prostředky na dobudování i výstavbu bezpečnostnícvh prvků podél silnic tak, aby silnice byly bezpečnější a zmizely vraždící prvky podél silnic atd.

Kolik stojí 1 ks silniční odrazky? To je také zajímavé, protože ceny se na trhu výrazně liší a pohybují od 200 Kč až do 1200 Kč, k čemuž je potřeba ještě k tomu připočítat lepení, tzn. buď lepidlo nebo tepelné technologie a práci. Zajímavé je i to, že jedna odrazka je dražší např. než jeden bílý plastový pruh. Kolik takových odrazek je potřeba na 1 km dálnice? To může být také různé, ale odhaduji cca 400 ks budou-li pouze na středu, tzn. jen jedna řada. Pak se náklady na odrazky mohou pohybovat od 80 000 do 400 000 Kč, takže takovéto označení např. dálnice D1 z Prahy do Brna přijde na 16 až 80 milionů korun. To už tak levné není.

Potřebujeme to? Je dálnice D1 takto bezpečnější? Není to zbytečné? Mám pocit, že to je spíše stejně postradatelné, jako přemalovávání tvaru šipek vodorovného značení silnic, které bylo zdůvodněno normou EU. 

Autor: Zdeněk Schwarz | pátek 20.3.2009 13:23 | karma článku: 18,16 | přečteno: 3328x
  • Další články autora

Zdeněk Schwarz

Pražské špitály – 2. díl

1.3.2016 v 10:00 | Karma: 11,56

Zdeněk Schwarz

Málo lékařů – 2. díl

29.2.2016 v 9:00 | Karma: 13,98

Zdeněk Schwarz

Asiaté v Praze - 2. díl

27.2.2016 v 9:00 | Karma: 15,28

Zdeněk Schwarz

Blog.idnes restart

20.2.2016 v 21:28 | Karma: 14,62

Zdeněk Schwarz

Pyrrhovo vítězství

21.11.2008 v 15:38 | Karma: 16,75

Zdeněk Schwarz

Zákon o ZZS

20.11.2008 v 14:03 | Karma: 22,28

Zdeněk Schwarz

Vozíčkářem v Praze

9.10.2008 v 11:26 | Karma: 31,54

Zdeněk Schwarz

Letní prázdniny jinak

29.8.2008 v 10:29 | Karma: 15,73

Zdeněk Schwarz

Osobnost - záchranář

22.8.2008 v 15:57 | Karma: 18,56
  • Počet článků 128
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 2235x
bývalý ředitel a lékař Zdravotnické záchranné služby h.m. Prahy, bývalý nezávislý Senátor - volební obvod č.27, nyní koroner hl. m. Prahy