Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Záchranka versus dopravní zdravotní služba

27. 08. 2008 11:38:41
Dnes jsem opět zažil jednu situaci, která mě nutí napsat blog. Opět je to téma z mé praxe. Volající mě už dnes nevytočil ani nenaštval, ale určitě ve mně vytvořil údiv. Protože se jedná o dle mého názoru zajímavý poznatek, chci se s Vámi o něj podělit a může Vám možná i někdy pomoci.
poevozová sanitapoevozová sanitaweb

Většina lidí už dnes ví, že zdravotnická záchranná služba zabezpečuje v daném regionu (dnes na krajské úrovni) přednemocniční neodkladnou péči, tj. stručněji a srozumitelněji řečeno v kraji záchranka jezdí na případy, které někdo oznámil na linku 155 a dnes i případně na linku 112. Pak zde máme dopravu nemocných a raněných (zkratka DNR) tzv. dopravní zdravotní službu nebo zdravotní transporty a nebo převozovou službu, tj. také sanitní vozy, které nevozí akutní pacienty, ale transportují pacienty z místa „A“ do místa „B“. Nejedená se o případy ohrožení života, ale o převoz na vyšetření, domů z nemocnice nebo na středisko a zpět domů apod. Není to teda záchranka a není to důvod jízdy na majáky.

Takto vedle sebe existují dva zcela odlišné systémy zajišťující specifické služby pomocí sanitních vozidel. Každá služba je zajištěna jinou organizací. Záchranku zajišťuje na celém území Prahy naše organizace, která přijímá volání na tísňové lince 155 a realizuje výzvy vlastními výjezdovými skupinami. Převozovou službu zajišťují privátní firmy, kterých je v Praze víc než 16 a doplňují ještě vlastní dopravy jednotlivých zdravotnických zařízení – nemocnic.

Záchranka má žluté velké sanitky s reflexními pruhy a převozová služba používá pestré spektrum různých druhů vozidel a barevných provedení, převážně bílé barvy. Záchranka standardně zasahuje s použitím výstražných znamení, tj. majáků a sirény, kdežto převozová služba nemá žádný důvod k jejich používání a v 99% výstražná znamení zneužívá. V zahraničí převozové služby majáky buď nemají vůbec nebo pouze oranžové barvy a pouze pro mimořádné události, jako jsou hromadná neštěstí apod.

Nyní k problému, který jsem dnes zaznamenal. Velmi často se na mě nebo našeho zřizovatele, tj. Hlavní město Prahu a nebo na zdravotní pojišťovny a MZ ČR či konkrétně na pana primátora a příslušného radního pro zdravotnictví ale i na odbor Magistrátu obracejí lidé se stížností, že nejsou spokojeni s kvalitou přepravy. Velmi obtížně chápou, že převozová služba není záchranná služba a že s touto činností nemám nic společného a svůj hněv musí obrátit jiným směrem.

Konkrétně mi dnes ráno volal do kanceláře rozhořčený starší pán, že jeho manželku i s ním převážela sanitka domů z nemocnice a že během nešetrného transportu oba trpěli, zejména jeho nemocná paní. Snažil jsem se nejdříve zjistit, o jaký transport se jednalo, ale vzhledem k jeho rozzlobenosti a nekonečné mluvě se mi to podařilo až po pár minutách. Poté, když jsem zjistil, že je vezli z nemocnice domů, jsem se mu snažil vysvětlit, že nespadá převozová služba do mé kompetence a nejsem schopen jeho stížnost a problém řešit. Marně, nechápal to a pořád dokola hovořil o problému a stěžoval si na celé zdravotnictví a vzpomínal na socialismus, kdy by se tohle vůbec nestalo a on by u ředitele záchranky uspěl se svým požadavkem.

Nevím, co ode mě očekával i přesto, že nevím, jaká sanitka a jaké firmy je vezla a že nejsem kompetentní řešit tento problém a nemám žádnou pravomoc ani možnost pátrat po konkrétní posádce nebo firmě, která jeho manželce i jemu způsobila takové utrpení. Nechtěl mě nechat situaci vysvětlit ani nedovyslechl mé doporučení, aby se se svým požadavkem a stížností obrátil na příslušnou zdravotní pojišťovnu, která uzavřela smlouvu na dopravu s konkrétní firmou a která je schopna dopátrat se firmy a následně i posádky. Neustále dokola opakoval své dojmy ze socialistického zdravotnictví a požadoval, abych jeho problém řešil, a zavěsil.

Co na závěr? Doporučuji, aby každý řešil své problémy sám a nepožadoval jejich řešení po druhých a už vůbec ne po těch, kterým to nepřísluší a nejsou kompetentní k tomu problém řešit. V případě problémů v převozové službě v Praze se obracejte na příslušnou zdravotní pojišťovnu, která je smluvním partnerem Vás pacientů i firem, které služby zabezpečují.

Autor: Zdeněk Schwarz | středa 27.8.2008 11:38 | karma článku: 22.63 | přečteno: 5037x

Další články blogera

Zdeněk Schwarz

(Ne)zachráněný život – 2.díl

Už se nesetkávám se zachráněnými, ale s těmi, kterým již nebylo pomoci, a zemřeli. Před devíti lety jsem psal o zachráněném chlapci, kterého tehdy zachytil ve fotografii u nás občas fotografující dnes již profesionální fotograf.

2.3.2016 v 10:00 | Karma článku: 13.36 | Přečteno: 518 | Diskuse

Zdeněk Schwarz

Pražské špitály – 2. díl

V březnu 2007odvolal ministr Julínek ředitele Fakultní Thomayerovi nemocnice a ředitele Fakultní nemocnice Královské Vinohrady, aby v květnu jmenoval nové. Dnes už oba ředitelé ve svých funkcích nejsou. Nic se ale nezměnilo.

1.3.2016 v 10:00 | Karma článku: 10.75 | Přečteno: 396 | Diskuse

Zdeněk Schwarz

Málo lékařů – 2. díl

Život je krátký a letí jak tryskáč, zvláště po čtyřicítce... A se stoupajícím věkem všichni vč. lékařů a politiků potřebují dříve nebo později lékaře. Těch co ne, je, věřte, hodně málo.

29.2.2016 v 9:00 | Karma článku: 12.62 | Přečteno: 397 | Diskuse

Zdeněk Schwarz

Zapomeňte na hypermarkety, nakupujte přes Internet! – 2.díl

Hypermarket je podle mého názoru negativní forma života civilizace, která ovlivňuje lidi mnohými neduhy. Má dopad na naše zdraví, výchovu dětí, lidskou psychiku, mezilidské vztahy, obchod, finance, sociální oblast i celkové vnímán

28.2.2016 v 9:00 | Karma článku: 10.73 | Přečteno: 546 | Diskuse

Další články z rubriky Společnost

Jan Tichý(Bnj)

Slušní proti slušným?

Nebo také různí neslušní, poslušní či neposlušní. Říká se, že většina lidí je slušných. Také se předpokládá, že mlčící většina jsou ti slušní.

20.11.2017 v 15:44 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 5 | Diskuse

Václav Vít

Soudruzi dříve a dnes.

Časy se mění a komunisté s nimi, aspoň na první pohled. Takový pan Vojta Filip dnes pronáší úvahy, za které by se před lety nemusela stydět ani Svobodná Evropa.

20.11.2017 v 15:38 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 7 | Diskuse

Dana Kellnerová

Kdo jsou muži, kteří obtěžují ženy?

Dnešní společnost si zakládá na humanitě. Všichni jsme si rovní. Zločinci, úchylové, přenašeči pohlavních chorob, obtěžovatelé žen. Kryjeme parazity, kteří dobroty společnosti využívají. Správné to není. Trpí tím slušný člověk.

20.11.2017 v 15:01 | Karma článku: 12.67 | Přečteno: 383 |

Irena Aghová

Společnost: Kam se mají ubírat naše úvahy?

Když si projedete Internet, konkrétně Seznam.cz, setkáte se s informacemi, které se odehrály, také věštbami a neštěstími, i protikladnými tvrzeními. Tak ztrácíme přehled, co se vlastně důležitého děje. Vyberte si, jak se naladit.

20.11.2017 v 14:50 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 59 | Diskuse

Jan Pražák

Kdo přeběhne blíž před rozjetým autem?

Zpráva z tisku, cituji: „... soutěž v tom, kdo přeběhne silnici těsněji před jedoucím autem, nejlépe náklaďákem, samozřejmě mimo přechod a ještě je fajn se do poslední chvíle schovávat za rohem.“ Konec citace.

20.11.2017 v 14:03 | Karma článku: 19.10 | Přečteno: 455 | Diskuse
Počet článků 128 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 2163

bývalý ředitel a lékař Zdravotnické záchranné služby h.m. Prahy, bývalý nezávislý Senátor - volební obvod č.27, nyní koroner hl. m. Prahy

 



Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.