Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Tramvaje versus sanitky – 2. díl po téměř 9 letech

http://schwarz.blog.idnes.cz/c/3370/Tramvaje-versus-sanitky.html (1. díl) Předpokládal jsem, že jakýkoliv můj návrat a v kteroukoliv dobu, bude některými čtenáři negativně hodnocen, takže se takovým reakcím nedivím.    

Dne 29.5.2007 jsem zde psal o problémech v pražské dopravě. Situace se nezlepšila, ba naopak výrazně zhoršila. Nebudu komentovat činnost pražských radních a dalších osob, které zodpovídají za pražskou dopravu. Je to zbytečné, udělali to už mnozí jiní a stačí si najít na internetu mnohé komentáře na toto téma a máte hned jasno. Poznal jsem těch zodpovědných hodně a některé i osobně. Někteří již v této branži nejsou a naopak je tam i několik nových. V pozadí se ale situace výrazně nezlepšila. Jak neustále poznáváme kolem sebe, tak v pozadí tahají za nitky pořád ti samí. Někde jich je méně, jinde více nebo se jen přesunuli navzájem mezi jednotlivými oblastmi lidského života v metropoli. Poznal jsem mnoho odborníků i těch tzv. slabších nebo dokonce přímo neschopných. Zajímavé bylo, že někteří odborníci i politici mně dávali za pravdu a podpořili mé názory na pražskou dopravu nebo problémy v ní se vyskytující.

Bohužel se problémy nejen neodstranily a nezměnily, ale dokonce se objevily nové. S úsměvem si dnes vybavuji, jak jsem se u primátora jednou vnutil na jednání komise pro dopravu, kde jsem své veřejně sdělované názory z pozice ředitele pražské záchranky zopakoval. Přidal jsem i několik návrhů a podnětů jak situaci řešit a problémy odstranit. Tehdy se mi ti přímo zodpovědní smáli nebo to kriticky okomentovali, že se prý mám starat o záchranku a neplést se do dopravy. S radostí jsem později přijal zprávu, že můj nápad náhle někdo z těch odpovědných použil a dokonce ve své koncepci pražské dopravy realizuje. Smutné je, že mnou opakovaně uváděné problémy od té doby ještě narostly do objemných rozměrů.

Potěšující naopak je, že interpersonální problémy mezi záchranáři a tramvajáky utichly. Výrazně tomu pomohla moje iniciativa, kterou realizoval tehdejší (bývalý) vedoucí našeho vzdělávacího střediska. Proběhla osobní setkání obou skupin a jejich zástupců, kde si vše vyříkali a každý přednesl svůj pohled na problémy. Každá strana poznala, že to ta druhá nemá vůbec lehké a že si navzájem mohou pomáhat ku prospěchu všech, především svého zdraví. Už se proto tolik nesetkáme s konflikty a naopak není problém vidět, jak si navzájem pomáhají. Tramvajáci pouští sanitky a záchranáři to oplácejí. Vzájemné výměny signálů, že o sobě vědí a pomáhají, probíhají máváním, blikáním světly nebo blinkry. Mnozí záchranáři si totiž mohli vyzkoušet řídit tramvaj a poznali tak, že to není snadné, zejména ji zastavit nebo z ní vidět a vnímat okolí. Jistě ale zůstávají zakomplexovaní chudáci, kteří to ostatním kazí, a to na obou stranách.

Co však zůstalo a spíše narostlo, je nespočítatelné množství různých sanitek, které nepatří do vozového parku záchranných služeb a nikdy bezprostředně nezachraňují život, přestože se řítí Prahou jako o život a ohrožují nejen sebe, ale všechny ostatní účastníky silničního provozu, jen aby si ulehčili práci, a snáze projeli ucpanou Prahou. Stále trvám na názoru, že výstražná znamení by měly mít možnost používat pouze složky IZS. Když jsem se snažil v Senátu toto prosadit, tak jsem narážel na nesouhlas. V zahraničí to je zcela běžné a ptám se, proč třeba toto si nebereme jako vzor z EU, která nám vnucuje ledasco. Nebo proč na ministerstvu nepřevzali do legislativy třeba právě omezení výstražných znamení u dopravních služeb místo jednotného barevného provedení sanitek, které nic neřeší a je zcela zbytečné. Jsme jediná členská země EU, kde si doporučení sjednotit barevné provedení sanitek ZZS vzali tzv. za své. Ostatní státy mají i nadále své národní a letité zvyky, tj. jiné barevné provedení nebo regionální či firemní rozmanitost barevného provedení sanitek záchranky. A i zde jsem slyšel úsměvné argumenty zodpovědných, kteří tento nesmysl obhajovali názorem, že člověk musí hned poznat, že pro něj přijela sanitka. To ale přeci dnes každý ví a pozná, a to i s ohledem na rozdíly v krajích. 90% pacientů ale sanitku ani nevidí, protože záchranky zasahují převážně v bytech a nemocným v ohrožení života je barva sanitky úplně putna. Zůstává otázka, proč teda nenařídili jednotné oblečení záchranářů, které pacienti skutečně více vidí.

K několika druhům i množství překážek v pražské dopravě, které „odborníci“ nazývají regulační nebo bezpečnostní prvky, za těch 8 let přibylo desítky druhů a na tisíce místech. Kromě nebezpečných bílých obrubníků, které jsou nyní ještě cca 5 cm vyšší, než bývalo zvykem, a tzv. retardérů v podobě přišroubovaných žlutočerných hrbů, přibyly nyní jaksi módní zelenobílé plastové patníky a celé ostrůvky uprostřed vozovky nebo do vozovky vybíhající chodníky s vysokými obrubníky a vyvýšené celé přechody nebo dokonce celé křižovatky. Jedná se o překážku ve vozovce, která ohrožuje účastníky provozu. Klasikou zůstávají velké betonové bloky, kterých výrazně přibylo a které považuji za smrtelně nebezpečné, zvláště když jsou až na několik málo dnů v roce zcela zanesené špínou vč. tyče se svislou značkou.

Jízda Prahou proto bývá na mnohých hlavních trasách spíše slalomem mezi překážkami nebo ve špičce popojížděním v kolonách. Dříve řidiči mohli projíždějícím houkajícím vozidlům složek IZS uhnout, protože měli kam. Dnes nemají kam uhnout, protože se hlavní tahy zúžily ze dvou pruhů do jednoho, vzniklo parkoviště a přibyl cyklopruh, po kterém nikdo nejezdí. Na mnoha místech se ještě od tramvajového pásu pruh zúžil rozšířením tramvajového kolejiště s pražci a kamením, do kterého nikdo nemůže vjet, ani když potřebuje uvolnit průjezd. Navrhoval jsem, aby tyto pruhy měly směrem k vozovce nájezdný obrubník a pás pevného povrchu, jako je např. nad křižovatkou u Bulhara. Dále jsem požadoval, aby se na hlavních tazích, kudy projíždějí sanitky k nemocnicím nebo ze základen a v kritických místech kolabující dopravy zachoval průjezd po tramvajovém tělese a složky mohly volně projíždět. Nestalo se. Proto nelze na mnoha místech projet ani s majákem a ochotní řidiči nemají kam uhnout. Dojezdy se tak komplikují a prodlužují.

Pro složky IZS ale i řidiče, kteří se stanou obětí nehody s tramvají na tramvajovém pásu, jsou největší překážkou tramvajové pražce s hrubým štěrkem. Nejen, že se vykolejená tramvaj stává na delší dobu překážkou v dopravě, ale pražce jsou překážkou i pro přecházející chodce, zejména ty starší, kteří na některých ulicích musí zbytečně nachodit kilometry okolo tam, kde dříve bezproblémově přešli nebo rizikem podvrtnutí kotníků pro zdatné. Tyto železniční tratě znemožňují jakýkoliv průjezd vozidel vč. sanitek i ostatních složek IZS.

Pokud Vás nabourá tramvaj při přejezdu železničního tramvajového pásu, tak následky budou horší a nejspíše i tragičtější, a to jako na železnici. Standardní tramvajový pás (rovná vozovka z panelů nebo asfaltu) totiž umožnil vykolejené tramvaji snadno jet mimo a vozidlo odrazit. Pražce při nehodě vykolejenou tramvaj nakloní a zablokují, možná i poškodí podvozek. Takovéto vykolejení jistě ohrožuje více i cestující v tramvaji. Tramvají nabourané vozidlo se zaklíní koly o pražce a tramvaj jej drtí i s posádkou. Pokud je poblíž sloup osvětlení nebo nesoucí trolejové vedení (bývá téměř vždy), tak o něj tramvaj svou silou nabourané auto roztrhne nebo skřípne i s posádkou. Pokud tramvaj porazila v prostoru zastávky a jejím okolí (nejčastější nehoda chodců) přecházejícího, tak jej povalila a často odhrnula svým pluhem, který tam býval právě z těchto důvodů. V místě pražců zapadne chodec mezi ně a bývá těžce zraněn nebo spíše zabit.

Jedním z argumentů obhajujícím pražce byla čistota, ale všichni vidíme, jaká je skutečnost, kamení plné drobných nečistot a prachu nebo listí. Dalším argumentem byla cena, ale kolik stojí údržba a provoz zavlažovacích trávníků, nevíme. Jaké budou náklady, až se koleje budou měnit a trávník vč. závlahy se bude muset udělat znovu, už nikdo asi nespočítal.

Místo květináčů a různých betonových soklů ohraničujících pěší zóny nebo zamezující průjezd vozidel, vyrostly jako houby po dešti výsuvné sloupky, které právě při průjezdu sanitek ihned nikdo neobslouží. Záchranáři tak nemohou k místu, kde je nemocný.

Doprava kolabuje a sanitky nemají kudy bezpečně a rychle projet i kde zastavit. Tam, kde mohly, na chodník instalovali dopravní inovátoři sloupky. Záchranáři mají tak několik variant řešení, buď nechají sanitku ve vozovce a všichni jim nadávají, někdy dokonce někdo naschvál ničí sanitku nebo do ní nepozorní řidiči přímo nabourají a doprava v tomto místě kolabuje. Jinou možností je zaparkování sanitky desítky až stovky metrů od místa zásahu. Zachráněný si pak musí chvíli navíc počkat, než se k němu pomoc dostane. Záchranáři musí nosit věci a pacienty daleko a celý zásah se zbytečně prodlužuje a zdržuje. Celý systém tak ztrácí smysl, protože snaha o rychlost je tímto zmařena. Směšně působí, když aktivace systému a dojezd trvá 8-10 minut, záchranáři se řítí Prahou, ale na některých místech musí stát a čekat nebo se nemohou dostat k cíli určení a ztrácí desítky drahocenných minut.

Pacienti mohou vyprávět, jaké to je projet Prahou. Všechny ty překážky, retardéry a díry na svém těle kvůli jejich neuvěřitelnému množství ani nespočítají. Se zlomeninou, kolikou nebo jen zablokovanou páteří si to ale opravdu „užívají“. Často říkají, že jestli přežijí jízdu nerovnými ulicemi, tak přežijí i svou nemoc.

Situace v nemocnicích se také nezlepšila, z nich jsou spíše neprůjezdná hromadná parkoviště. Stejně tak se zhoršila problematika dostupnosti pacientů v domech. Počty uzamčených vchodů rostou, dokonce přibývají uzavřené vstupy a výtahy na čipy, takže se k nemocným záchranáři téměř nedostanou bez zásahu třetích osob. Označení názvů ulic, čísla domů nebo jmenovky na zvoncích a dveřích jsou už evergreenem nedostatků, které může vylepšit každý, ale proč by to dělal, že? Od chvíle, kdy jsem nastoupil na pražskou záchranku před více než 33 lety, tvrdím na základě zkušeností, že na záchrannou službu každý myslí, až když jí potřebuje.

Aby to nebylo jen kritické a negativní, tak jedno prvenství v Praze ale máme. A je velmi pozitivní a velmi důležité. Dokonce lidem zachraňuje životy. Je to skutečnost, kdy až 85 % lidí se zástavou srdce a oběhu je před příjezdem záchranné služby resuscitováno na místě přítomnými svědky. Velký podíl na tom má TANR (telefonicky asistovaná neodkladná resuscitace) a operátorky ZOS (zdravotnické operační středisko) na lince 155, které volající k tomu vedou. Např. v sousedním Německu, které považujeme za vrchol EU, uvádějí pouze v necelých 30% takových případů. Proto s radostí říkáme, že Praha je nejlepší místo ve světě, kde máte největší šanci přežít zástavu srdce a oběhu. A to vše i přes výše uvedené problémy.

Autor: Zdeněk Schwarz | pondělí 22.2.2016 9:47 | karma článku: 16,25 | přečteno: 474x
  • Další články autora

Zdeněk Schwarz

(Ne)zachráněný život – 2.díl

Už se nesetkávám se zachráněnými, ale s těmi, kterým již nebylo pomoci, a zemřeli. Před devíti lety jsem psal o zachráněném chlapci, kterého tehdy zachytil ve fotografii u nás občas fotografující dnes již profesionální fotograf.

2.3.2016 v 10:00 | Karma: 15,01 | Přečteno: 678x | Diskuse| Ostatní

Zdeněk Schwarz

Pražské špitály – 2. díl

V březnu 2007odvolal ministr Julínek ředitele Fakultní Thomayerovi nemocnice a ředitele Fakultní nemocnice Královské Vinohrady, aby v květnu jmenoval nové. Dnes už oba ředitelé ve svých funkcích nejsou. Nic se ale nezměnilo.

1.3.2016 v 10:00 | Karma: 11,56 | Přečteno: 472x | Diskuse| Ostatní

Zdeněk Schwarz

Málo lékařů – 2. díl

Život je krátký a letí jak tryskáč, zvláště po čtyřicítce... A se stoupajícím věkem všichni vč. lékařů a politiků potřebují dříve nebo později lékaře. Těch co ne, je, věřte, hodně málo.

29.2.2016 v 9:00 | Karma: 13,98 | Přečteno: 482x | Diskuse| Ostatní

Zdeněk Schwarz

Zapomeňte na hypermarkety, nakupujte přes Internet! – 2.díl

Hypermarket je podle mého názoru negativní forma života civilizace, která ovlivňuje lidi mnohými neduhy. Má dopad na naše zdraví, výchovu dětí, lidskou psychiku, mezilidské vztahy, obchod, finance, sociální oblast i celkové vnímán

28.2.2016 v 9:00 | Karma: 11,74 | Přečteno: 575x | Diskuse| Ostatní

Zdeněk Schwarz

Asiaté v Praze - 2. díl

Po devíti letech, kdy jsem psal o soužití s Asiaty, se k tématu vracím. Téma se za tu dobu rozvinulo a posunulo dále. Mám pocit, že už není tolik středem zájmu, protože nás ohrožují zcela jinénárody z jiných kontinentů.

27.2.2016 v 9:00 | Karma: 15,28 | Přečteno: 701x | Diskuse| Ostatní

Zdeněk Schwarz

Převrácené vyvážení odpadků v Praze – 2.díl

Než jsem začal psát blog, vycházely mé sloupky v MF DNES. Již v březnu 2007 jsem psal své poznatky o vyvážení odpadu v metropoli. Po 9 letech se k tématu vracím... S podivem se nic nezměnilo, spíše zhoršilo.

26.2.2016 v 9:00 | Karma: 15,71 | Přečteno: 424x | Diskuse| Ostatní

Zdeněk Schwarz

Odposlechy přes mobilní telefon nás obnažují – 2.díl

Za necelých 9 let jsme se v oblasti mobilních telefonů a technologií obecně posunuli výrazně kupředu.

25.2.2016 v 9:00 | Karma: 17,30 | Přečteno: 540x | Diskuse| Ostatní

Zdeněk Schwarz

Stav zdravotnictví v Praze očima (bývalého) ředitele ZZS – 2. díl

http://schwarz.blog.idnes.cz/c/3548/Stav-zdravotnictvi-v-Praze-ocima-reditele-ZZS.html Rozhodně tu nemáme žádný zázrak a v ostatních krajích mají krásné nemocnice s moderní logistikou... To si naše odborné kapacity nezaslouží.

24.2.2016 v 9:11 | Karma: 17,73 | Přečteno: 788x | Diskuse| Ostatní

Zdeněk Schwarz

Jak fungují odbory u nás? – 2. díl

http://schwarz.blog.idnes.cz/c/3550/Jak-funguji-odbory-u-nas.html Po 9 letech můžeme hodnotit situaci i práci odpovědných politiků...vč. odborářů.

23.2.2016 v 10:58 | Karma: 13,72 | Přečteno: 491x | Diskuse| Ostatní

Zdeněk Schwarz

Blog.idnes restart

V květnu 2007 jsem vstoupil na tuto platformu jako aktivní bloger. Nikdy jsem nebyl psavec a literát, ale tehdy jsem byl osloven s prosbou, zda bych nepřispěl a nezačal psát blogy, které začínaly vstupovat do života internetu...

20.2.2016 v 21:28 | Karma: 14,62 | Přečteno: 555x | Diskuse| Ostatní

Zdeněk Schwarz

Odrazky

Mnozí jste si jistě všimli různobarevných odrazových "bodů" - hrbolků z tvrdého bílého nebo jinak barevného plastu umístěných na silnicích, zejména na rychlostních komunikacích. Odrazové plochy jsou převážně bílé umístěné uprostřed dálnice mezi bílými pruhy, ale vídáme i např. modré na nadjezdech podél krajů a nebo červené a zelené v tunelech nebo i oranžové na specifických místech. Proč?

20.3.2009 v 13:23 | Karma: 18,16 | Přečteno: 3328x | Diskuse| Společnost

Zdeněk Schwarz

Zákon o ZZS a jeho základní chyby

Už jsem zde uvedl několik vážných nedostatků návrhu zákona o zdravotnické záchranné službě, který je nyní jedním z nejaktuálnějších témat politických jednání a torsem krachující zdravotnické reformy. V podobě, kterou nyní má, je nemožné jej přijmout a schválit. Pokud by k tomu přesto došlo, tak mnohaleté očekávání zákona, který české zdravotnické záchranné služby nikdy neměly a který potřebují, se změní v zoufalství plné obav a strachu. Záchranářská obec stále doufá v zázrak, že dojde k úpravě návrhu nebo jeho odmítnutí.

24.11.2008 v 9:59 | Karma: 17,25 | Přečteno: 3556x | Diskuse| Společnost

Zdeněk Schwarz

Pyrrhovo vítězství

Vláda schválila návrh zákona o ZZS. Stanovisko k tomuto návrhu jsem uvedl v předchozím blogu. Nyní jsem obdržel materiály, které podrobně informují o situaci a musím opět reagovat. Nevím sice, zda to co je v materiálech vše uvedené bylo také vládou schválené a nebo něco z požadavků neprošlo, ale pokud ano, tak můžeme křičet: HURÁ! Teda můžeme možná křičet a již někteří zaměstnanci ZZS křičí, ale říkám si ALE! Proč?

21.11.2008 v 15:38 | Karma: 16,75 | Přečteno: 2991x | Společnost

Zdeněk Schwarz

Zákon o ZZS

ZZS = Zdravotnická záchranná služba se v ČR od nepaměti rodí a mění nebo zdokonaluje pouze díky nadšení jejich zaměstnanců, tj. lidí, kteří záchranku dělají a kteří jsou jejím základním stavebním kamenem. Vývoj provázejí objevy záchranářů, řidičů i lékařů, kteří našli odvahu jít zachraňovat na ulici, do terénu a přímo k pacientovi do jeho prostředí. Takto vznikaly první sanitní vozy z normálních civilních nebo nákladních aut, přístroje i záchranné postupy a léčebné metody nebo pomůcky potřebné pro práci mimo zdravotnická zařízení. Stejně tak vznikaly právní normy, které limitují činnost ZZS. Současná situace není růžová a mě nutí napsat tento blog.

20.11.2008 v 14:03 | Karma: 22,28 | Přečteno: 4227x | Diskuse| Politika

Zdeněk Schwarz

Jak má vypadat záchranář a lékař ZZS?

Delší dobu přemýšlím o tom, jak vlastně má vypadat záchranář nebo lékař zdravotnické záchranné služby. Když jsem pracoval v nemocnici nebo potom na záchrance, tak jsem některé lidi iritoval dlouhými vlasy a mladickou vizáží. Přiznávám, že již v dětství jsem dlouhými vlasy provokoval, protože tehdejší režim svými tendenčními negativní názory vyžadoval ostříhané hlavy. Dnes mě vždy svým vzhledem pobaví zastupitel za KSČM, který má dlouhé vlasy do culíku, protože by si to za komančů nemohl dovolit a měl by problém. Po světě jsem viděl velmi bohaté spektrum různých vizáží záchranářů i lékařů záchranných služeb nebo koneckonců i ostatních složek IZS, protože v některých zemích jsou záchranáři (záchranka obecně) součástí hasičů. Všímal jsem si ale i policistů nebo metropolitních policistů – obdoba našich městských a obecních strážníků.

17.10.2008 v 9:27 | Karma: 21,26 | Přečteno: 6665x | Společnost

Zdeněk Schwarz

Vozíčkářem v Praze

V rámci senátní kandidatury jsem byl požádán koordinátorem dobrovolníků Erikem Čiperou, abych cestoval do práce na invalidním vozíku a MHD. Jelikož mám k problematice invalidů vozíčkářů vzhledem ke své profesi blízko, nabídku jsem ihned přijal. Jako lékař jsem se setkal s mnoha lidskými osudy, kdy byl nenadále někdo posazen navždy na invalidní vozík.

9.10.2008 v 11:26 | Karma: 31,54 | Přečteno: 5226x | Společnost

Zdeněk Schwarz

Bedřich Smetana nebyl žádný syfilitik!

Historie obsahuje mnoho omylů a chyb. Během mého života jsem už zaznamenal několik omylů dějin, které se napravovaly a vyvracely. Jedním z velkých omylů je i tvrzení, že Bedřich Smetana onemocněl syfilidou a jednou z velkých chyb je, že doposud nebyla tato nepravdivá informace poškozující našeho českého velikána, odstraněna z učebnic, encyklopedií a internetu.

17.9.2008 v 22:18 | Karma: 23,59 | Přečteno: 4988x | Společnost

Zdeněk Schwarz

Letní prázdniny jinak

V záplavě negativních informací a sledování různých politických či osobních kauz se objevila jedna důležitá i zajímavá informace, která si zaslouží i mou pozornost zde na blogu, který má docela slušnou sledovanost a ohlas. Je tím kladné hodnocení letních prázdnin v Praze z pohledu statistik záchranné služby. Uvedu několik informací, které jistě většinu z nás potěší.

29.8.2008 v 10:29 | Karma: 15,73 | Přečteno: 2668x | Diskuse| Společnost

Zdeněk Schwarz

Záchranka versus dopravní zdravotní služba

Dnes jsem opět zažil jednu situaci, která mě nutí napsat blog. Opět je to téma z mé praxe. Volající mě už dnes nevytočil ani nenaštval, ale určitě ve mně vytvořil údiv. Protože se jedná o dle mého názoru zajímavý poznatek, chci se s Vámi o něj podělit a může Vám možná i někdy pomoci.

27.8.2008 v 11:38 | Karma: 25,59 | Přečteno: 5963x | Diskuse| Společnost

Zdeněk Schwarz

Osobnost - záchranář

Minulý týden jsem měl možnost poznat jednu pozoruhodnou osobnost mezi záchranáři. Je jím pan William F. Armstrong z Arlingtonu ve státě Massachusetts v USA. Tento skutečně ojedinělý člověk letos oslavil obdivuhodných 83 let. Jeho záchranářská historie začala po návratu z války před 62 roky. Tehdy jakožto mladý bývalý voják při jízdě autem se ocitl nečekaně u dopravní nehody a pomohl zraněnému řidiči. Při návratu o celé události přemýšlel a napadlo ho, že záchranářství by mohlo být dobré zaměstnání.

22.8.2008 v 15:57 | Karma: 18,56 | Přečteno: 2580x | Diskuse| Osobní
  • Počet článků 128
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 2235x
bývalý ředitel a lékař Zdravotnické záchranné služby h.m. Prahy, bývalý nezávislý Senátor - volební obvod č.27, nyní koroner hl. m. Prahy